|
REC3610467 |
Alteracions Greus de la Conducta en Entorns Educatius |
2023-2024 |
Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Primària-Secundària-Formació Profess. |
|
|
|
2/5/2024 - 31/5/2024 (40 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
Associació pel desenvolupament infantil i familiar PRISMA
|
| |
|
|
| |
Tipus activitat |
02PR Alteracions Greus de la Conducta en Entorns Educatius
|
| |
Inscripció |
01/09/2023 - 02/05/2024 |
|
|
Cost matrícula (Euros) |
90
|
| |
Descripció i Metodologia: |
Les alteracions greus de la conducta a l'escola constitueixen un repte global: educatiu, social i sanitari. El nombre creixent d'alumnes amb aquesta problemàtica planteja una sèrie de qüestions sobre la missió educativa d'avui dia i la visió dels models vigents o dels referents assistencials. L'actuació docent té una importància vital en els primers anys de vida, etapa en què caldrà considerar els factors de risc i fomentar factors protectors per promoure una evolució i desenvolupament conductuals positius.
En aquest curs serem partícips del patiment i angoixa dels infants i adolescents que viuen i conviuen amb aquest malestar i començarem a generar les condicions pedagògiques i socials necessàries per acompanyar-los dins d'una xarxa de col·laboració.
METODOLOGIA
Les principals característiques metodològiques del curs són les següents:
• Es presenten els materials en els formats següents:
- PDF (lectures, guies, annexos, etc.), per tal que cadascú se’ls pugui descarregar i els utilitzi de la forma que cregui més convenient.
- Audiovisual, per permetre un millor assoliment dels continguts.
• Es formen grups reduïts per tal de crear i mantenir un clima de grup que faciliti el seguiment del curs.
• Se segueix un mètode orientat a la contínua interacció, participació i construcció col·lectiva de coneixement, fet que permet que cadascú s’enriqueixi amb els coneixements, experiències i punts de vista dels seus companys.
• S’aconsella que els participants treballin segons la planificació establerta per la formadora, atenent els terminis que s’exposen en iniciar el curs. No obstant això, la relació amb la formadora és bàsicament asíncrona i el seguiment del curs i la realització de tasques permeten flexibilitat, de manera que es respecten la llibertat horària i les necessitats individuals.
Tipus de difusió de l’activitat: butlletí electrònic mensual a usuaris del Campus Virtual i a escoles de Catalunya, blog Educat, xarxes socials.
|
| |
Objectius |
◘ Reflexionar sobre el concepte d’alteracions greus de la conducta des d’una perspectiva interdisciplinària per tal de comprendre la lògica interna que determina la conducta pertorbadora i sensibilitzar-nos enfront del malestar i el patiment de l’alumnat que la presenta.
◘ Identificar el procés evolutiu i la problemàtica de les persones amb alteracions greus de la conducta, així com les conseqüències que se'n deriven.
◘ Conèixer les característiques que configuren la resposta educativa i global a aquest col·lectiu d’alumnes, així com els recursos metodològics i d’organització necessaris per poder ajustar els suports en el context escolar.
◘ Reflexionar sobre les condicions que poden transformar els centres educatius en entorns protectors de l'alumnat amb alteracions greus de la conducta, com ara la generació de circumstàncies positives que previnguin, evitin o minimitzin els factors que alimenten el trencament del vincle o bé l'optimització de situacions més propenses a generar vinculació, confiança i consentiment en i entre els alumnes i els diferents agents educatius.
◘ Aplicar els coneixements teòrics i tècnics estudiats (acompanyament, conversa i construcció de casos) a l'anàlisi de diverses experiències, exemples pràctics i situacions problema relacionats amb les problemàtiques pertorbadores en general i amb les alteracions greus de la conducta en particular.
|
| |
Continguts |
Mòdul 1. Alteracions greus de la conducta. Conceptes i referents
- Les alteracions de conducta i altres problemàtiques del desenvolupament i la personalitat
- Característiques bàsiques de les persones amb alteracions greus de la conducta
Mòdul 2. Principis d’actuació. L’acompanyament de l’alumnat amb alteracions greus de la conducta
- La intervenció psicopedagògica i la construcció de vincles educatius. Consentiment i confiança en la Zona de Desenvolupament Pròxim (ZDP)
- L’acompanyament
- El consentiment dels diferents agents educatius
- La conversa entre els diferents agents educatius
- La dificultat de la conversa amb l’alumnat amb alteracions greus de la conducta
Mòdul 3. Actuacions en el centre. Respostes educatives i organització escolar
- El centre educatiu: un entorn protector de la convivència i l’aprenentatge
- Orientacions i propostes d’actuació
Mòdul 4. La construcció de casos. Tècniques d’intervenció
- Aportacions des de l’anàlisi de casos
- La construcció de casos en el marc de l’escola
- Tècniques d’intervenció
|
| |
Formador/a |
Verònica Trujillo / Natàlia Cebrián
|
| |
Avaluació |
S’inclouen dos tipus d’avaluació:
1. Avaluació de l’acció formativa a partir d'una enquesta de satisfacció que contesten els participants en acabar el curs. Els resultats de l'enquesta s'envien cada mes al Departament d'Educació amb l'acta i l'informe final del curs elaborat per la formadora de l'activitat.
2. Avaluació del grau d’aprofitament de l’activitat per part dels participants a càrrec de la formadora.
2.1 Avaluació continuada
La formadora va fent un seguiment diari de la participació en les activitats, generant debats i aclarint dubtes. Setmanalment, al final de cada mòdul, fa una devolució grupal de cada activitat.
Activitats d'aprenentatge del mòdul 1: ALTERACIONS GREUS DE LA CONDUCTA. CONCEPTES I REFERENTS
• SENTIMENTS DE VIDA. A partir del curtmetratge «La Tama», reflexionarem sobre els factors de vulnerabilitat i de protecció que influeixen en el sentiment de vida dels alumnes amb alteracions de la conducta.
• SOCIETAT I INFÀNCIA. A partir d’un curt de Jorge Barudy, reflexionarem sobre el paper que té la societat en el benestar i bon desenvolupament dels infants i adolescents.
• CONDUCTA I APRENENTATGE. A partir d’unes paraules de Daniel Pennac, reflexionarem sobre la relació entre la conducta i l’aprenentatge.
Activitats d'aprenentatge del mòdul 2: PRINCIPIS D’ACTUACIÓ. L’ACOMPANYAMENT DE L’ALUMNAT AMB ALTERACIONS GREUS DE LA CONDUCTA
• L'EXPERIMENT MILGRAM. Demanarem als participants que, després de veure un vídeo sobre l’experiment Milgram, facin una reflexió sobre aquest experiment i relacionin les conclusions que n’hagin extret amb les dificultats greus de la conducta.
• INCIDENTS CRÍTICS. Proposarem als participants que, a partir d’una situació tensa, reflexionin sobre la relació que hi ha entre les creences, les concepcions i les estratègies dels diferents protagonistes, així com sobre el seu malestar.
• CONVERSES AMB FAMÍLIES. A partir d’una carta d’una família, proposarem als participants que planifiquin una entrevista amb aquesta família i responguin a unes qüestions determinades.
Activitats d'aprenentatge del mòdul 3: ACTUACIONS EN EL CENTRE. RESPOSTES EDUCATIVES I ORGANITZACIÓ ESCOLAR
• ZONA DE DESENVOLUPAMENT PRÒXIM. Proposarem als participants que vegin un petit fragment de la pel·lícula «Entre les murs» i esbrinin si el professor té o no en compte la Zona de Desenvolupament Pròxim dels seus alumnes.
• FLEXIBILITAT I DIVERSITAT. Convidarem els participants a conèixer i valorar l’experiència dels IES Pere Barnils i Sagrats Cors, el projecte Arrel, tenint en compte el concepte de «consentiment».
• ELS TRES CISTELLS. Convidarem els participants a desgranar la conducta de l’alumne que apareix en un fragment del curtmetratge «Aula Oberta» i “repartir-la en tres cistells” per analitzar-la.
Activitats d'aprenentatge del mòdul 4: LA CONSTRUCCIÓ DE CASOS. TÈCNIQUES D’INTERVENCIÓ
• LA RAQUEL VE "FUMADA" AL CENTRE. A partir d’una situació, demanarem als participants que recullin les dades més significatives per elaborar la construcció del cas i que analitzin la intervenció de l’educadora.
• L'ISMAEL VOL PROVOCAR. A partir d’una situació, reflexionarem respecte a l’adequació o no de les actuacions dels educadors, identificarem les tècniques d’intervenció que han utilitzat, i proposarem alternatives.
• EN MARC FUIG CRIDANT. A partir d’una situació, esbrinarem els motius pels quals en Marc ha esclatat i plantejarem mesures preventives.
2.2 Avaluació final
2.2.1 Qüestionaris d’avaluació
Al final de cada mòdul s’ha de respondre a un qüestionari amb 10 preguntes relacionades amb els continguts treballats. Es tracta d’una avaluació sumativa predefinida per la mateixa plataforma.
2.2.2 Valoració final privada
En finalitzar el curs cada participant envia a la formadora una valoració en què respon a unes qüestions sobre el que ha après i sobre l’aplicació dels nous coneixements a la seva pràctica professional.
|
| |
Requisits de certificació |
Per superar el curs s’han de complir els criteris següents:
• Participar en les activitats d’aprenentatge, de manera activa i adequada als objectius de cada mòdul.
• Superar satisfactòriament els quatre qüestionaris d’avaluació (de 10 preguntes cadascun).
La formadora és la responsable de validar les participacions tenint en compte els objectius de cada activitat i de comprovar si els qüestionaris han estat superats. És la mateixa formadora qui dóna el curs per superat en fer la valoració final o bé comunica als participants si han de completar alguna activitat o tornar a fer un qüestionari.
|
| |
Persones destinatàries |
Docents de cicle superior de Primària, docents de Secundària i professionals de l'àmbit social. Així mateix, també pot ser útil per a docents dels altres cicles de Primària, atès que les alteracions greus de la conducta solen tenir les seves primeres manifestacions en edats primerenques.
L’actuació docent té una importància vital en els primers anys de vida, etapa en què caldrà considerar els factors de risc i fomentar factors protectors per promoure una evolució i desenvolupament conductuals positius.
|
| |
E-mail |
secretaria@prisma.cat
|
| |
|
|
|